ZUM ERSTEN, ZUM ZWEITEN, ZUM DRITTEN! BENEFIZAUKTION



ZUM ERSTEN, ZUM ZWEITEN, ZUM DRITTEN! BENEFIZAUKTION

ERÖFFNUNG:
Samstag 10 Dezember 2011
14 Uhr

GEÖFFNET:
3 Dezember — 8 Dezember 2011
14 – 20 Uhr (Sonntag bis 18 Uhr)

Auktionsleitung: Prof. Henrik Hanstein, Kunsthaus Lempertz

Alle Arbeiten, die zur Versteigerung stehen, finden Sie hier.

Mündliche Gebote während der Versteigerung, schriftliche Gebote möglich bis Samstag, 10. Dezember 2010, 12 Uhr.

Mit Franz Ackermann, Joachim Bandau, Matthew Barney, Thomas Bayrle, Boris Becker, Will Benedict, Tim Berresheim, Sascha Berretz, Anne Lina Billinger, Sofie Bird Møller, Christoph Blawert, Ursula Böhmer, Matthew Brannon, Lars Breuer, Ralf Brög, Bernhard Brungs, Mariana Castillo Deball, Mel Chin, Marieta Chirulescu, Sunah Choi, Matt Connors, Walter Dahn, Raphael Danke, Tobias Danke, DAS INSTITUT for UNITED BROTHERS, Petra Deta Weidemann, Nikola Dicke, Andreas Diefenbach, Felix Droese, Simon Dybbroe Møller, Michaela Eichwald, Marte Eknaes, Klaus Endrikat, Jana Euler, Matias Faldbakken, Kristoffer Frik & Eric Bell, Wade Guyton, Manuel Graf, Rachel Harrison, Oliver Heinzenberger, Lena Henke, Diango Hernandez, Petra Herzog, Hanna Hildebrand, Marcel Hiller, Myriam Holme, Katie Holten, Judith Hopf, Channa Horwitz, Katharina Jahnke, Christian Jankowski, Irmel Kamp-Bandau, Ilja Karilampi, Mike Kelley, Thomas Kratz, Skafte Kuhn, Michael Kunze, Gabriel Kuri, Barbara & Michael Leisgen, Maria Loboda, Philip Loersch, Rupprecht Matthies, Nick Mauss, Jonathan Meese, Birgit Megerle, Hermann-Josef Mispelbaum, Jonathan Monk, Michael Müller, Jochen Mura, Loredana Nemes, Hans Niehus, Antonio Nunez, Bea Otto, Stefan Panhans, Michael Pfrommer, Dan Rees, Matthias Reinhold, Claus Richter, Jimmy Robert, Johanna Roderburg, Albrecht Schäfer, Martin Schmidl, Felix Schramm, Katharina Schücke, Daniel Sinsel, Dominik Sittig, Slavs and Tatars, Paul Sochacki, Vera Sous, Lucie Stahl, Ulrich Strothjohann, Stephen Suckale, Zin Taylor, Rebecca Ann Tess, Jan Timme, Rinus Van de Velde, Anne-Mie van Kerckhoven, Karl von Monschau, Jochen Weber, Claudia Wieser, Adrian Williams, Susanne Winterling, Johannes Wohnseifer und weitere.

Führungen

Sa 03.12., 19 Uhr : Julia Jung & Stephanie Seidel, Interimsdirektorinnen NAK
So 04.12., 16 Uhr : N.N.
Mo 05.12., 19.30 Uhr : Prof. Dr. Alexander Markschies, Institut für Kunstgeschichte, RWTH Aachen
Di 06.12., 19 Uhr : Susanne Titz, Direktorin Museum Abteiberg, Mönchengladbach
Mi 07.12., 19 Uhr : Max Mayer, Galerie Max Meyer, Düsseldorf
Do 08.12., 19 Uhr : Daniel Hug, Direktor Art Cologne, Köln, und Dr. Werner Dohmen, Vorstandsvorsitzender NAK, Aachen

NAK
Neuer Aachener Kunstverein
Passstraße 29, 52070 Aachen
Tel. +49 (0) 241-503255
Fax +49 (0) 241-536848

info@neueraachenerkunstverein.de
www.neueraachenerkunstverein.de

Öffnungszeiten Dienstag – Sonntag
14 – 18 Uhr

Art Critics Orchestra playing at Motto Berlin, Dec 1st, record launch party from 8 pm

ACO spielt in Berlin - herzliche Einladung zur Vorstellung der neuen Platte W von ACO erschienen bei Little & Large Editions, mit Songs von Peter Weibel, Lawrence Weiner und Tom Wesselman und Cover Art von Silke Wagner am 1. Dezember 2011 bei Motto Berlin

Launch Party ab 20.00 Uhr, Konzert ab 22.00 Uhr

We'll play in Berlin: I'd like to invite you to ACO's concert and launch party of the new record W published by Little & Large Editions, including songs by Peter Weibel, Lawrence Weiner and Tom Wesselman with cover art by Silke Wagner on december 1st 2011 at Motto Berlin

launch party 8pm, concert 10pm

see also:
www.artcriticsorchestra.com
http://littleandlargeeditions.com/editions.html
www.judithraum.net

ANJA CZIOSKA / FILMSCREEN & ANALYSE

ANJA CZIOSKA / FILMSCREEN & ANALYSE
DIMITRI KIRSANOFF / MENILMONTANT S/W 37MIN 1926

DIE WAHRNEHMUNG BESCHÄFTIGT SICH DIESES MAL MIT DEN BEWEGTEN BILDERN. DIE FILMMACHERIN UND MEDIENWISSENSCHAFTLERIN ANJA CZIOSKA UNTERNIMMT EINE ANALYSE DES FRANZÖSISCHN AVANTGARDE STUMMFILMS UND VORLÄUFER DES POETISCHEN REALISMUS. GEGENSTAND IHRER UNTERSUCHUNG IST DER FRÜHE FILMMACHER DIMITRI KIRSANOFF, DESSEN WERK DEM FRANZÖSISCHEN IMPRESSIONISMUS ZUGERECHNET WIRD.

MITTWOCH 30.NOVEMBER/ 20 UHR
"RAUM FÜR KULTUR"
GALLILEO-ART-TOWER
GALLUSANLAGE 7
60329 FRANKFURT

BIRTH OF THE WORM



BIRTH OF THE WORM

with artists

"rsonel" (Lucy Dodd, Hanna Törnudd, Wallybrain, Stefan Tcherepnin)
Max Brand, Anne Imhof

Veit Laurent Kurz, Kate Levant, Leif Ritchey, Michael E. Smith

from detroit, new york and frankfurt, germany

Saturday, November 26th 8:00 PM, LELAND
HOTEL Ballroom, 400 bagley, Detroit, MI

Brother, can you spend a dime?



Brother, can you spend a dime?

Freitag, 25. November 2011
von 19 - 21 Uhr auf radio x, fm 91,8 - Kabel 99,85
http://www.radiox.de/livestream.html
ab 21:30 Uhr im Dreikönigskeller, Färberstr. 71, Frankfurt Sachsenhausen

Party zum radio x Spendenmarathon
mit DJ's der radio x Sendungen Inter Sound Casino (Rössler), Oeder Abend (Lauber & Zabel) & Der Himmel geht weiter (Double Diamond)

Pop - Soul - Gitarre - Party!

Support your local radio station!

Pie In The Sky, Opening: Tuesday, Nov. 29, 8pm

Pie In The Sky

Flaka Haliti, Basim Magdy
curated by Didem Yazıcı
Opening  Tuesday November 29 at 8pm
Platform Sarai Schweizer str.23 Frankfurt am Main
29 November 2011 – 10 January 2012

As a fanciful notion, an illusory promise, a dream that is unlikely to come true: ''Pie in the sky'' is a phrase that was coined by the immigrant labor activist and song writer Joe Hill at the turn of the 20th century. It appeared for the first time in his song ''The Preacher and the Slave'' in 1911.
The exhibition in Platform Sarai suggests to imagine and to think about the possible outcomes of  what is desired to be achieved. Both artistic positions subjectify themselves through a certain (in)visible search. In ''My Father Looks For An Honest City'' Magdy collaborates with his father, the latter becoming an active agent of the work. Like the Greek philosopher Diogenes of Sinope, he is on a utopian search. In this way, the school of cynicism reveals itself through the urban context of Cairo. Correspondingly, Haliti's self-critical work ''Our Death Others' Dinner'' deals with moral issues. It raises questions around the ethics of socially engaged art by problematizing the exploitation of the victim. The work attempts to find a subtle language capable of speaking of issues of the victim without victimizing the Other. The hidden subject of this work, however is the missing people of Kosovo war (1997-1998).
The persistent search in Magdy's work responds to an invisible wish to find the missing people in Haliti's work. The dialogue between the two installations gives rise to an open-ended discourse. In the hybrid space of Platform Sarai, a space that is at the same time a kitchen, an arts library and exhibition space,  Pie In The Sky intends to create a dual act.
Basim Magdy
Born in Assiut, Egypt in 1977, Basim Magdy currently lives and works in Basel, Switzerland and Cairo, Egypt. Magdy works with different media including drawing, painting, animation, installation, sculpture, film, video, sound and printed matter. He is particularly interested in creating narrative structures that explore the space between reality and fiction and its influence on science, history, global culture and the dissemination of knowledge. His work appeared recently in solo and group exhibitions Argos Art Center, Brussels; Kunsthalle Wien, Vienna; Institut Mathildenhöhe, Darmstadt; 1st D-O ARK Underground Biennial, Konjic/Sarajevo; Massachusetts Museum of Contemporary Art (MASS MoCa), North Adams and 2nd Ateliers de Rennes Biennale d'art contemporain, Rennes among others.
Flaka Haliti
Born in Pristhina in 1982, Flaka Haliti lives and works in Frankfurt am Main. She graduated from the Academy of Fine Arts, Pristina University (2005), and is currently continuing her studies at Staedelschule, Frankfurt.  Haliti works with conceptual language, and uses various mediums including video, sound, installation, photography and performance  Her work has been shown in solo and group exhibitions, presentations, symposiums and workshops internationally. Flaka Haliti is the winner of the First Prize in "Agriculture and Banking", organized by Staedelschule Frankfurt/Main and Rentenbank, Frankfurt am Main (2009).

MITOLOGIAS / MYTHOLOGIES

MITOLOGIAS / MYTHOLOGIES 
Opening December 06.12. 2011 / 18h - 21h
07.12.2011 - 21.12.2011 . Lundi au samedi / 14h - 19h

Cité Internationale des Arts
18, Rue de l'Hôtel de Ville
75004 - Paris

ALEXANDRE DA CUNHA; BARBARA WAGNER; BETO SHWAFATY; CARLA ZACCAGNINI; CINTHIA MARCELLE; CRIS FARIA; CRISTIANO LENHARDT; DEYSON GILBERT & ROBERTO WINTER; ERIKA VERZUTTI; JONATHAS DE ANDRADE; MARCELLVS L.; MARCIUS GALAN; MARINA RHEINGANTZ; PABLO LEÓN DE LA BARRA; PAULO NAZARETH; PEDRO WIRZ; RODRIGO BRAGA; RODRIGO MATHEUS; TAMAR GUIMARÃES; THEO CRAVEIRO; TONICO LEMOS AUAD.

COMMISSARIAT KIKI MAZZUCCHELLI

+ Événement organisé avec le soutien de l'Ambassade du Brésil

Concert by SIC, Andreas Glauser / Organ Transplant Vol. 2



Concert by SIC, Andreas Glauser / Organ Transplant Vol. 2

on Saturday, November 26, 2011, 20:00

SIC aka Jen Morris (Can)
Andreas Glauser (CH)
Organ Transplant Vol. 2

Drone & Electronica & Noise & Video

Entry: 10 CHF
(for free if you bring your keyboard)

[sic] aka Jen Morris begann eigentlich als Fotografin, Filmerin und Malerin. Inzwischen auch bei der Musik angelangt, gleicht ihre Musik einem Reisebericht durch spontane Soundlandschaften und einer elektronischen Neuinterpretation von zufälligen Pattern und Anordnungen von organischen Prinzipien. Eine Neuzeichnung von den aussergewöhnlichen sowie von den profanen Elementen, welche unseren Alltag ausmachen.

Der Luzerner Andreas Glauser benutzt für seine Soundperformances diverse analoge und manipulierte Geräte in wechselnden Kombinationen, wie zum Beispiel: manipulierte Mischpulte, Orgel, Effektgeräte, farbbeschichtete Schallplatten und Bandmaschinen.

[sic] aka Jen Morris began as a photographer, movie director and painter. Her music is a travel report of a voyage through spontaneous soundscapes and an electronic interpretation of contingent patterns and structures of organic principles. A picture of extraordinary and profane elements that make up our everyday lives.

Andreas Glauser uses various analogue devices in different combinations: such as manipulated mixer consoles, organs and color coated records.

Organ Transplant Vol. 2: Bring your organ, keyboard, drum machine or synthesizer and get in for free.


In cooperation with Plattfon

Elaine Mgk is the new venue at the courtyard of the Museum für Gegenwartskunst Basel.
St. Alban-Rheinweg 64 

Weltkulturenmuseum Vorträge 23. und 30. November

WELTKULTUREN ABENDSCHULE
„Zur gastrosophischen Ästhetik mit besonderer Berücksichtigung des Essens in der zeitgenössischen Kunst“
Vortrag von Dr. Harald Lemke

Mittwoch, 23. November, 19 Uhr
Weltkulturen Labor, Schaumainkai 37
Eintritt frei

Die philosophische Ästhetik hat sich bislang nur spärlich mit dem Essen beschäftigt. Dies ist umso erstaunlicher nicht nur, weil der „Geschmack“ seit Kant zu ihren Grundbegriffen gehört, sondern auch, weil zahlreiche Positionen der interventionistischen Kunst gerade mit diesem Thema arbeiten. Grund genug, sich zusammen mit Dr. Lemke etwas eingehender mit dieser "Kunst des Essens" zu befassen.

Harald Lemke, geboren 1965, studierte Philosophie und Geschichte in Konstanz, Hamburg und Berkeley; 1999 promovierte Lemke in Philosophie bei Prof. Axel Honneth in Frankfurt am Main. 2006 erfolgte die Habilitation zum Thema „Ethik des Essens. Einführung in die Gastrosophie“. Heute lehrt er am Institut für Kulturtheorie an der Leuphana Universität Lüneburg. Er ist Autor von mehreren Monografien, darunter „Die Weisheit des Essens. Gastrosophische Feldforschung“ (2008) und „Die Kunst des Essens. Eine Ästhetik des kulinarischen Geschmacks“ (2007) sowie Herausgeber von zahlreichen Fachpublikationen. Seine Artikel wurden in renommierten Zeitschriften, Zeitungen, Lexika und Magazinen veröffentlicht.

WELTKULTUREN ABENDSCHULE
„Anleitung zum Fühlen - Wozu Geschmack“
Vortrag von Arpad Dobriban

Mittwoch, 30. November, 19 Uhr
Weltkulturen Labor, Schaumainkai 37
Eintritt frei

Die Welt zu erforschen heißt zu allererst sie auf Essbarkeit zu überprüfen. Alle verfügbaren Materialien werden in verschiedenen Zuständen - ganz frisch, roh oder gekocht , vergoren, gefroren, vermantscht etc.- daraufhin getestet, ob sie für uns geeignetes Material zum Überleben darstellen. Die beiden Kategorien, in die wir die Welt einteilen sind: essbar - nicht essbar. Um diese wichtigste Entscheidung treffen zu können, werden Kriterien gebraucht, die jeder für sich erarbeiten muss. Im Vortrag von Arpad Dobriban werden nicht nur diese theoretischen Fragen erörtert. Er präsentiert einige Kostproben aus eigener Produktion, die seine Überlegungen auch physisch erfahrbar machen.

Für den Künstler Arpad Dobriban, geboren 1957, steht das Kochen seit mehr als 20 Jahren im Mittelpunkt seiner künstlerischen Arbeit. Er studierte als Meisterschüler bei Nam June Paik und war Gaststudent in Peter Kubelkas Kochklasse an der Städelschule in Frankfurt am Main. Seit 2003 hatte er verschiedenen Gastdozenturen über Kochen in Stuttgart (Frei Kunsthochschule), Basel (Hochschule für Gestaltung und Kunst) und Witten (Universität) inne. Neben seiner Lehrtätigkeit verfolgt Dobriban verschiedene praktische Forschungstätigkeiten, deren Ergebnisse in Form großer Gastmähler der Öffentlichkeit präsentiert werden.

NoMad- Larissa Hägele "Vitrine"

Larissa Hägele / Vitrine
Opening: 7pm 24. November
25. November- 9. December
NoMad, Dom/Römer U-Bahn Station Exit towards the Dom

Larissa Hägele's work deals with the ambiguos world of memory and reality, which in other words is the ambiguity between identification and meaninglessness.

For the window-display NoMad, Larissa Hägele focuses on the window display as a vitrine, in which objects are preserved.

Larissa Hägele *1986 in Gasalkent, Usbekistan is currently student at Städelschule, Frankfurt a. M.

Larissa Hägele's  Arbeit stellt eine unklare Welt von Erinnerung und Wirklichkeit dar, welche gleichzeitig eine Doppeldeutigkeit zwischen Identifikation und Bedeutungslosigleit beinhaltet.

Für das Schaufenster des NoMad, konzentriert sich Larissa Hägele auf das Schaufenster in Form einer Vitrine, in welcher Objekte konserviert werden.  

Larissa Hägele *1986 in Gasalkent, Usbekistan, ist zur Zeit Studentin an der Städelschule, Frankfurt a. M.

NoMad is sponsored by Frankfurter Kunstverein and operated by Young Joo Lee.

Dani Gal & Achim Lengerer: voiceoverhead



Saturday, November 26, 11:05 pm
Dani Gal & Achim Lengerer: voiceoverhead
Performance and live-broadcast with audience at the hr-Studio

In their project "voiceoverhead" Dani Gal and Achim Lengerer perform with DJ consoles in front of the audience to create a new "text" from documentary material of public speeches, political statements and other original soundtracks of our times. The performance project can be experienced live at Hörspielstudio 7, Hessischer Rundfunk (HR) and will also be aired on hr2-Kultur's program "The Artist's Corner" starting at 11:05 pm. As a sound installation, "voiceoverhead" will be part of the exhibition "Demonstrations. Making Normative Orders" at the Frankfurter Kunstverein in January.

Please register by November 24, 2011 (limited seating): post@fkv.de or 069219314-40.
Free entry
Location: Hörspielstudio 7, Hessischer Rundfunk

STIFTUNGS-PREIS FÜR FOTOKUNST 2011



STIFTUNGS-PREIS FÜR FOTOKUNST 2011

PREISVERLEIHUNG
Montag, 21.11.2011, 19 Uhr

LAUDATORIN
Petra von Olschowski

PREISÜBERGABE DURCH DIE STIFTER
Alison und Peter W. Klein

VERANSTALTUNGSORT
KUNSTWERK, Siemensstr. 40, 71735 Eberdingen-Nussdorf

Die Alison und Peter Klein Stiftung fördert seit 2008 künstlerische, kulturelle und soziale Projekte. 2009 wurde erstmals der Stiftungspreis für Fotokunst ausgelobt.

Der in Berlin lebende Künstler Sascha Weidner (geboren 1976) erhält in diesem Jahr den Fotopreis der Alison und Peter Klein Stiftung. Zum ersten Mal stand bei der Auswahl für den Preis ein Thema im Mittelpunkt: „Heimat“. Sascha Weidners Fotografien bewegen sich auf dem schmalen Grat zwischen Inszenierung und Natürlichkeit, poetischer Verdichtung und vorgefundener Alltagsrealität, biografischem Impuls und Allgemeingültigkeit, zwischen lautem Großstadtleben und stiller Poesie. Oft ist das persönlich Erlebte Ausgangspunkt für ein Projekt.

Parallel zur aktuellen Hängung #7 ist dem Stiftungspreis eine Ausstellung gewidmet. Vom 21.11.2011 bis 15.1.2012 werden Werke aller Teilnehmer der Finalrunde - LAURENZ BERGES, NATHALIE GRENZHAEUSER, JULIA GRÖNING, SYLVIA HENRICH, SONJA KÄLBERER, EVA LEITOLF, JOSEF SCHULZ – im Kunstwerk präsentiert.

http://sammlung-klein.de

Il y a du vent et j'ai du sable dans ma bouche


You're invited to

«Il y a du vent et j'ai du sable dans ma bouche»

on Friday, November 18, 2011, 19:00

A collage
A film
A reading
A talk
A show

on

dreams
dreams
dreams

Je déteste la nostalgie.
Donc je n’en ai pas beaucoup de souvenirs.

Ingeborg Bachmann
Gabriela Bruno
Anina Büchenbacher
Emil M. Cioran
Kerstin Cmelka
Joseph Conrad
Ann Cotten
Sigmund Freud
Seth Garrison
Annabelle Hirsch
Alfred Jarry
Elfriede Jelinek
Heinz Peter Knes
Clara Hunter Latham
Maria Loboda
Henri Michaux
Eva Munz
Ariane Müller
Ingo Niermann
Mandla Reuter
Arthur Schnitzler
Jeremy Shaw
Ioannis Sochorakis
Anina Trösch
William T. Vollmann
Anne Waak
Adrian Williams
Katherine Young

Wir schauten uns an und erkannten uns, doch in Wirklichkeit war es so, als würden wir uns nicht wiedererkennen, als wären wir dieselben und doch nicht dieselben, unser Anblick war uns zuwider, unsere Gesten, waren die von Schlafwandlern oder Idioten.
–Roberto Bolaño, Stern in der Ferne

Elaine Mgk is the new venue at the courtyard of the Museum für Gegenwartskunst Basel.

St. Alban-Rheinweg 64
CH-4052 Basel

Download Flyer

DON VITO; 4 CUTEANIMALSOUNDS; DJ BORIS BECKER

DON VITO; 4 CUTEANIMALSOUNDS; DJ BORIS BECKER

1x freejazzy noisegrind
1xcute out of tune klangholz pop
1x mp3s &rnb mit dj boris becker

20.30h; daimlerstr.32, cantine du palme/mensa

+drinks&snacks

don vito from leipzig should be extraordinarily famous by now but germans don´t get it. its a truly musical trio on bass guitar and drums changing between 17/5 and 7/8 rythms. 20minutes extase. cpt trunk members!

4 cute animal sounds preset Tim on the keyboard, and he & his boys&girls produce a creepy-pop show"(kinder rnb) with klanghölzer, tambourine and chorus. (for those in the know: ex-"hobby" from kassel/giessen !)

dj boris becker, amsterdam, your finest selecta of juke'n'puke will play some doomed, no-skill, fucked & screwed hip hop and r'n'b (Celine Dion, R Kelly).

www.post--post.blogspot.com

Eloise Hawser WHAT FROM COME YOU Opening November 14th 2011 19-21 h



WHAT FROM COME YOU

Exhibition by Eloise Hawser

Opening: November 14th 2011: 19-21 h.
Until December 17th.
Wednesday-Sunday 14-18 h
1822-Forum
Fahrgasse 9
Frankfurt am Main

OPENING Michael Part: November 17, 2011



2 {Ag (S2O3) 2}3- + S2O4 + 4OH- → 2Ag + 4 S2O32- +2SO3-2 + 2H2O
silver on glass, slide mount; 2011

Michael Part

18.11.2011 - 14.1.2012

Opening: Thursday, November 17, 2011, 6 pm

Joint opening with the galleries Kerstin Engholm, Georg Kargl and Momentum
________________________

Galerie Andreas Huber
Schleifmühlgasse 6-8, 2. Stock
A-1040 Wien
T: + 43 1 586 02 37
F: + 43 1 586 02 37 - 12
www.galerieandreashuber.at

Acoustic Kaleidoscope/Akustisches Kaleidoskop



You're invited to

Acoustic Kaleidoscope/Akustisches Kaleidoskop
on Monday, November 14, 2011, 17:00-22:00
An experiment in chamber music performance.

Organized by Ada Meinich (Faust Quartett, Cologne)
with
Dimitri Ashkenazy—Clarinet
Erik Hedin—Electronics
Ada Meinich—Viola
Kamila Nayslowska—Violin
Martin Roos—Alphorn
Stephanie Schlacht—Flutes
Helena Winkelmann—Violin

Everyone who enters Elaine will be surrounded by sound. The composer and sound designer Erik Hedin will create a "sonic background" and the instrumentalists will climb in and give the kaleidoscope different forms and colours. The participants will play compositions by Johann Sebastian Bach, Paul Hindemith, Bernard Cavanna, Peter Maxwell Davies and others, but throughout the evening, the kaleidoscope will be guided by Karlheinz Stockhausen's text pieces from "Aus den sieben Tagen / From the Seven Days" (1968).
For many years I have had the idea of creating a space of sound, a space through which people could walk in and out and where, upon entering, it would feel like merging with the music. This project emerged out of my desire to put our quartet into a shop window and let people go in and out during our long rehearsals and preparation for concerts.
- Ada Meinich, November, 2011
Elaine Mgk is the new venue at the courtyard of the Museum für Gegenwartskunst Basel.

St. Alban-Rheinweg 64 
CH-4052 Basel

Open Doors 2011 bei »basis«

Open Doors 2011

Vom 19. bis 20. November 2011 veranstaltet »basis« nun zum vierten Mal in Kooperation mit den städtischen Ateliers der Stadt Frankfurt und dem   ATELIERFRANKFURT ein Wochenende der offen Ateliers. Auch viele private Ateliers öffnen zu diesem Anlass ihre Türen. Über 200 Künstlerateliers können an diesen beiden Tagen in der Stadt besucht werden.

In den beiden Häusern von »basis« in der Gutleutstraße 8 - 12 und in der Elbesraße 10 HH öffnen zu diesem Anlass wieder über 120 Künstler ihre Ateliers und Arbeitsräume für die Besucher. Zudem bietet »basis« auch dieses Jahr wieder ein umfangreiches Rahmenprogramm an.

Eröffnung:
Freitag, 18. November 2011, 18:00 Uhr

Es spricht Prof. Dr. Felix Semmelroth,
Kulturdezernent der Stadt Frankfurt am Main

AtelierFrankfurt
Hohenstaufenstraße 13–25
60327 Frankfurt am Main

Programm bei »basis«:

Offene Ateliers in der Gutleutstraße 8 - 12 und Elbestraße 10 HH
Samstag, 19.11.2011, 14:00 - 21:00 Uhr
Sonntag, 20.11.2011, 14:00 - 18:00 Uhr

Führungen durch die Ateliers
Samstag, 19.11.2011
15:00 Uhr: Angewandte und freie Fotografie/ interdisziplinäre Projekte
17:00 Uhr: Positionen zeitgenössicher Malerei
19:00 Uhr: Neue Medien

Sonntag, 20.11.2010
15:00 Uhr: Angewandte und freie Fotografie/ interdisziplinäre Projekte
17:00 Uhr: Neue Medien

Treffpunkt jeweils im Foyer in der Gutleutstraße 8 - 12

Einkehr bei »basis« mit der FREITAGSKÜCHE
Samstag, 19.11.2011, 14:00Uhr – 21:00 Uhr
Sonntag, 20.11.2011, 14:00 Uhr – 18:00 Uhr
Verpflegung vor Ort und Lunchpakete für die Atelierbesucher

Open Doors Künstler - Treffen
Samstag, 19.11.2011, 21:00 Uhr – 00:00 Uhr
Alle an den Open Doors teilnehmenden Künstler und deren Freunde sind herzlich eingeladen, den Eröffnungstag gemeinsam ausklingen zu lassen. Für das leibliche Wohl sorgt die FREITAGSKÜCHE.

Sabine Rak 10. November Opening Performance 8pm at NoMad



NoMad warmly invites you to Sabine Rak's Opening tonight at NoMad.

Time Play

10. November - 22. November 2011

Opening 10. November 7pm

Performance 8pm

Sabine Rak paints the world as a stage.

Unlike her previous paintings, actors are absent in the painting she will show at Project display window NoMad.

She will complete her painting by performing in front of it on the opening night.

Sabine Rak, *1984 in Ruda Slaska, Poland, studied Painting at Städelschule (2011), Frankfurt a. M.

Sabine Rak malt die Welt als eine Bühne. Anders als in ihren vergangenen Bildern, fehlen dieses mal die Aktoren im Bild, welches sie im Projekt Diplay Fenster NoMad zeigt. Sie performt vor ihrem Bild und versucht es somit am Eröffnungsabend zu beenden.

Sabine Rak, *1984 in Ruda Slaska, Polen studierte Malerei an der Städelschule (2011), Frankfurt a. M.

Opening / Stephen Suckale / across the dark metropolis



Opening / Stephen Suckale / across the dark metropolis

Friday, November 11 · 7:30pm - 10:30pm

Oldenburger Kunstverein
Damm 2a
26135 Oldenburg

Begrüßung durch Gertrude Wagenfeld-Pleister, Vorsitzende des Kunstvereins

Einführung Prof. Thomas Bayrle, Frankfurt am Main

In der Ausstellung across the dark metropolis setzt sich Stephen Suckale mit dem Phänomen der Stadt Los Alamos im US-amerikanischen Bundesstaat New Mexico auseinander. Die unscheinbare Kleinstadt ist der Ort gleich mehrerer Zeitenwenden der Menschheit. Am hier angesiedelten Forschungszentrum Los Alamos National Laboratory entwickelte Robert Oppenheimer die Atombombe und Seymour Cray leitete im Jahr 1976 mit dem ersten Supercomputer "cray-1" das digitale Zeitalter ein. Ein Jahr zuvor hatte William Eggleston die zehnjährige Arbeit an seiner ersten in Farbe fotografierten Serie "Los Alamos" beendet, die kurz darauf in einer viel beachteten Einzelausstellung im Museum of Modern Art (MoMA) in New York gezeigt wurde. Es war die erste Ausstellung von Farbfotografien überhaupt im MoMA. Egglestons Motive zeigen die biedere Alltagsnormalität einer Kleinstadt in den 1970er Jahren. Die folgenschweren Erfindungen am Los Alamos National Laboratory sind in diesen Bildern abwesend, vielmehr rückt Eggleston in technischer und kompositorischer Perfektion das Nebensächliche, Zufällige, Unschöne in den Blick.

Eine Leinwand mit Siebdruck und Malerei bildet den Ausgangspunkt von Stephen Suckales Ausstellung across the dark metropolis. Dieses Bild greift das Plakatmotiv von Fritz Langs wegweisenden Stummfilm "Metropolis" aus dem Jahr 1927 auf. Die Verbindung mit dem Science-Fiction-Szenario über eine technisch entfesselte Stadt und ihre Bewohner macht das Ausmaß des Fortschrittsglaubens im 20. Jahrhundert sichtbar. In seinen Collagen führt Suckale Harmonie und Widerspruch von Technik, Natur und Menschen weiter.

across the dark metropolis vernetzt zeitgeschichtliche und kulturgeschichtliche Zusammenhänge, die sich in einer nur scheinbar verschlafenen amerikanischen Kleinstadt absichtlich-unabsichtlich verdichten und so Los Alamos als den Geburtsort der Moderne fest machen. Stephen Suckale, geboren 1979 in Frankfurt am Main, studierte von 2002 bis 2008 an der Hochschule für Bildenden Künste, Städelschule in Frankfurt am Main.

INDEPENDENT FILM SHOW 11a EDIZIONE

INDEPENDENT FILM SHOW 11a EDIZIONE
17 - 18 - 19 novembre 2011
Fondazione Morra
Palazzo Ruffo di Bagnara, piazza Dante, 89 Napoli

giovedì 17 novembre WERNER NEKES ore 20.00
ARTIKEL 1966, Germany, 16mm, colour, sound, 10 min.
SCHNITTE FÜR ABABA 1967, Germany, 16mm, colour, sound, 14 min.
JUM-JUM 1967, Germany, 16mm, colour, sound, 10 min.
Werner Nekes & Dore O.
GURTRUG N° 1, Germany, 1967, 16mm, colour, sound, 12 min.
PHOTOPHTALMIA 1975, Germany, 16mm, colour, sound by Anthony Moore, 28 min.
LITTLE NIGHT 1979, Germany, 16mm, colour, sound, 14 min.
GURTRUG N° 3 1985, Germany, 16mm, colour, sound, 10 min.

venerdì 18 novembre VISUAL PERCEPTIONS ore 20.00
3/60 Trees in Autumn 1960, Austria, 16mm, b/w, silent, 5 min.
Kurt Kren
Ray Gun Virus 1966, USA, 16mm, colour, sound, 14 min.
Paul Sharits
Shapes 1970, UK, 16mm, colour, silent, 7 min.
Annabel Nicolson
Straight and Narrow USA, 1970, 16mm, b/w, sound, 10 min.
Tony Conrad & Beverly Conrad
Somersault 1982, USA, video, colour, sound, 5 min. 30 sec.
Steina Vasulka
The Dante Quartet 1987, USA, 16mm, colour, silent, 8 min.
by Stan Brakhage
Arrêté 2001, Austria/Germany, 16mm, colour, silent, 4 min.
Bernhard Schreiner
Proximity 2005, UK, video, colour, sound, 4 min.
Inger Lise Hansen
Gravity Is Tops 2009, USA, video, colour, music by Rick Reed, 11 min.
Ken Jacobs
ROUNDABOUT 2006, Italy, video, colour, sound, 1 min.
Moio&Sivelli
ALL THAT RISES 2007, Canada, 16mm, colour, sound, 7 min.
Daïchi Saïto
Magnetic Movie 2007, UK, colour, sound, 4 min. 43 sec.
Semiconductor
JARDINS DU MARAIS 2010, France, 16mm, colour, silent, 2 min. 30 sec.
Rose Lowder

sabato 19 novembre SEXUALITY ore 20.00
Pussy On A Hot Tin Roof 1961, USA, video, colour, sound, 9 min.
George & Mike Kuchar
ON EYE RAPE 1962, Japan, 16mm, colour, silent, 10 min.
Takahiko Iimura & Natsuyuki Nakanishi
AMPHETAMINE 1966, USA, 16mm, b/w, sound, 10 min.
Warren Sonbert
Fuses 1964-1967, USA, 16mm, colour, silent, 25 min.
Carolee Schneemann
Moment 1968, UK, 16mm, b/w, sound, 13 min.
Stephen Dwoskin
MANN & FRAU & ANIMAL 1970-1973, Austria, 16mm, colour, sound, 10 min.
Valie Export
Sexual Meditations 1971-1973, USA, 16mm, colour, silent, 23 min.
Stan Brakhage
Dyketactics 1974, USA, 16mm, colour, sound, 4 min.
Barbara Hammer
Polka Dots And Moonbeams 1983, UK, video, colour, sound, 14 min.
Sandra Goldbacher
MIRAGE 1983, Canada, 16mm, colour, sound, 7 min.
Chris Gallagher
ECCE HOMO 1989, USA, 16mm, colour, sound, 7 min.
Jerry Tartaglia
SLEEPWALK 1993, Germany, 16mm, b/w, sound, 6 min.
Anja Czioska
HAPPY-END 1996, Austria, 16mm, colour, sound, 12 min.
Peter Tscherkassky
The Acrylliac 1998, USA, video, colour, sound, 10 min.
George Kuchar
SKELEHELLAVISION 2002, USA, 16mm, colour, sound, 8 min.
Martha Colburn
Hard Drive (A:) 2004, UK, video, colour, sound, 8 min.
AL + AL

17/11/2011 - 20:00
Napoli, Fondazione Morra

Wandering Blurb 1: Films by Stewart Uoo, Osamu Tezuka

Wandering Blurb 1: Films by Stewart Uoo, Osamu Tezuka
on Thursday, November 10, 2011, 19:00

Stewart Uoo, Confessions, 2011
Osamu Tezuka, Jumping, 1984

and a suprise screening: A movie about two American friends hiking in England. Naturally they take a bad turn and everything goes Jack Nicholson.
EXT. CROSSROADS ON THE MOORS - NIGHT
Tree branches enter into the frame, the camera pans down and we see a truck approaching. We are at a crossroads in the moors.The truck stops at the crossroads, the DRIVER, mustached and wearing tweeds, boots, and a muffler, climbs down. "Moon Shadow" ends.
CUT TO:
Loud bang of the back grating on the truck as it slams down. Revealed among the sheep are two rudely-awakened young American boys. They look exhausted. They both carry backpacks, two American kids on a jaunt in Europe. They are both in their late twenties. It is very cold and they clamber out of the truck none too happily. Pushing sheep aside they step out and stretch.

– Did you hear that?
– I heard that.
– What was it?
– Could be a lot of things.
– Yeah?
– A Coyote.
Right now the coyote is just an extremely adaptable creature that's not a wolf, not a dog, not anything that we can put our finger on, except this trickster problem animal or Wile E. Coyote or the southwest animal. But we really created this problem when we eradicated the wolf, that's when the coyote started traveling east. We created that problem. They started interbreeding with red wolves and became a bigger, more powerful adaptable beast. We created that problem. When a coyote comes into our neighborhood and eats our tiny helpless little dog I think we created that problem too. So I think the coyote is still a kind of a trickster in the mirror of our own strange way of managing things. – Sarah Rose

This is the first of five events Elaine is hosting to count down the release of Wandering № 1 on January 13.


Elaine Mgk is the new venue at the courtyard of the Museum für Gegenwartskunst Basel.

St. Alban-Rheinweg 64
CH-4052 Basel

Download Invitation PDF

WEDNESDAY 09.11. / BONNY POON / UNSTOPPABLE at Curl up & Dye

UNSTOPPABLE
Bonny Poon

09.11.2011

19.30
Screening of Holiday (2011)
Now Wow (Cinema in Mensa of Angewandte)
Oskar Kokoschka-Platz 2

21.00
Opening
Curl up & Dye
Ybbsstrasse 5 / Tür 20
1020 Wien

Cantine due Palme - Menü

Cantine due Palme
Menü
8 November
Borscht (also borschbortschborstchborshborshch
Ukrainian
: борщ) is a soup of Ukrainian [1] origin that is popular in many Eastern and Central European countries. In most of these countries, it is made with beetroot as the main ingredient, [2][3] giving it a deep reddish-purple color

9 November

thai curry chicken or vegi

10 November

spanisch tortilla with salad

come and enjoy cantine due palme
Vytas and Aki





Corridor Plateau / Donnerstag 19:30 Kunstverein Schwerte / Shuttlebus Düsseldorf-Schwerte!

Corridor Plateau
Michael Bauer, Peyman Rahimi, Thomas Schütte, Detlef Weinrich
Herzliche Einladung 
zur Eröffnung am 10.11.2011, 19:30 Uhr

Es spricht: Thomas W. Kuhn
Ausstellung: 10.11. - 18.12.2011

Eingeladen von Christian Freudenberger & Markus Karstieß
Es erscheint eine Künstlerschallplatte bei Apparent Extent

Shuttlebus Düsseldorf - Schwerte - Düsseldorf

Abfahrt 18:15 Uhr Grabbeplatz, vor dem Salon des Amateurs
Ankunft ca. 19:15 Parkplatz Rohrmeisterei, Schwerte
Rückfahrt 22:15 vom Parkplatz Rohrmeisterei
Rückkunft 23:15 Grabbeplatz
(begrenzte Sitzplätze, Reservierungen an: corridor@karstiess.de)

Programmhinweise
27.11 und 11.12 Führungen durch die Ausstellung, 
jeweils 16:30 Uhr, Leitung: Nicolas Stiller

Corridor Plateau II
Michael Bauer, Christian Freudenberger, Markus Karstieß, 
Seb Koberstädt, Andrew Palmer, Peyman Rahimi, Detlef Weinrich
26.11.2011 - 18.02.2012 / Eastside Projects, Birmingham, UK
Launch: Friday 25 November 6-8pm

Weiter Informationen finden Sie auf unserer Homepage: 
* Zeichnung Michael Bauer

Kunstverein Schwerte e.V.
Kötterbachstr. 2, 58239 Schwerte
Mi. - Fr. 16 - 19 Uhr, So. 15 - 18 Uhr
Tel. 02304 / 22175
Jahrespartner 2011:  
Stiftung Kunst, Kultur und Soziales der Sparda-Bank West 

Franziska von Stenglin



Franziska von Stenglin

Opening Tuesday, 8th of November, 6pm
Exhibiton 8 Nov - 31 March

Presse und Informationsamt der Stadt Frankfurt am Main
Römerberg 32, 60311 Frankfurt am Main

Opening Times:
Monday to Friday 8am- 6pm

On the way down the elevator was slightly more crowded. The accompanying guards had come with them to the ground floor. This time she noticed that on every second floor there was a little sign indicating an ice-cube machine. The sound of the air pressure changing had reversed. The city rushed towards her.

OPENING | SETH PICK | WEDNESDAY NOVEMBER 9 | 19:00 ONWARDS

SETH PICK
Nov 9 - Dec 23, 2011

Opening: Wednesday November 9, 7pm onwards

Mark Dickenson
NEUE ALTE BRÜCKE
Hafenstrasse 23
60327 Frankfurt am Main
+49 (0)176 6422 6509
info@neuealtebruecke.com
www.neuealtebruecke.com

cantine due palme



opening on 6th of November at 6 p.m.
in Daimler Strasse 32, Frankfurt am Main

cantine due palme

Resident 35: AARON SCHUSTER



Resident 35: AARON SCHUSTER

The Philosophy of Complaint

(...) The third kind of complaint, or what Spinoza also calls the intuitive complaint or the intellectual complaint of God, is the highest, most sublime, and most perfectly rational form of complaint, attained by only a few sage whiners in their lifetime. Here the vexations and troubles of the mode are viewed sub specie aeternitatis, from the perspective of the everlasting Grievance that is the one-Substance or God. At this stage we are elevated beyond anthropomorphic categories and representations, the so-called “culture of complaint” where everyone is a victim and someone else morally if not legally responsible for the mess. In the intellectual complaint of God, it is no longer “I” who complains, nor is there anyone left to blame for just how screwed up things are. All that remains is the sheer and unfailing necessity of a cranky automaton: It complains. Both the victimized self and the injurious other that sustains it are dissolved in the anonymous grumbling of a damaged life, which yammers on and on but without resentment, without malice, without guilt, and without worry. It is the pure complaining of the essence that ‘complains itself’ in and through the individual modes and all creation. In this sublimated expression of universal woe, pain and suffering are lifted above the personal passions and transmuted into a cold, austere joy.

Sábado 12 Novembro 21h
Talk 'The Philosophy of Complaint' starts at 22h

Domingo 13 Novembro 21h

Rua Diogo Do Couto, 5a
1100-195 Lisboa
www.caribicresidency.com

supported by:

DieSound - "The Way to Hollywood"



DieSound

Beyond Live
in
Rüsselsheim

The way to 
HOLLYWOOD

Sunday
2011-11-06
11:00 am Opening
12:00 am Performance
Opelvillen

Stiftung Opelvillen, Zentrum für Kunst
Ludwig-Dörfler-Allee 9
65428 Rüsselsheim

Invited by Jutta Zimmermann: Stütze und Last
In the Framework of the exhibition Linie und Skulptur
Im Dialog Rodin, Giacometti, Modigliani...

I Like Dalston and Dalston Likes Me


*I Like Dalston and Dalston Likes Me*

November 5th, 2011
11am-11pm
FARM:shop
130 Dalston Lane
London
E8 3AZ

A Performance Installation by Nissa Nishikawa 11am-8pm

Nissa Nishikawa will live for a day with three chickens on the roof of the FARM:shop, aiming for an agitation to investigate the horizon between animal and human. The transformations taking place in the chicken-coop are extended to encompass all the invisible forces with which the human have lost contact. She will transfer her state of being to another dimension, one in which different laws apply.

Nissa Nishikawa is an artist in the vast landscape of Performance. Her performances have been shown internationally in theatres, museums, galleries, forests, fields and films. Her most recent pieces were at The Jersey Opera House, Camden Arts Centre and Palace of Arts/Mucsarnok Kunsthalle Budapest.

*At 7pm Musicians Jonny Halifax aka. Honkeyfinger (www.honkeyfinger.com), Alan Jones and Visual Artist/Filmmaker Fritz Stolberg will join the space to create an improvised soundscape.

*FILM SCREENINGS IN THE POLYTUNNEL* 8pm

*BEECAMERALMIND* by Beatrice Steimer

Beecameralmind evokes a moment in a dream where you can have the identity of a feeling or an emotion, being anyone at anytime-at the same time. The Moorish princesses from the Saragossa Manuscript are the main protagonists. They make use of a ritual where they accept images or reject them. They perform a kind of energy channelling that also functions like a time machine where one of them in re-manifested in a different space.

Beatrice Steimer lives and works in Frankfurt. She graduated from the Städelschule in 2011. Her most recent exhibitions were at PERFORMA, New York and NOmad Kunstverein, Frankfurt.

*RUDDERLESS* by Igor and Ivan Buharov

Kornél Szilágyi and Nándor Hevesi have been working together under the pseudonym Igor & Ivan Buharov since 1995. Their films, mainly shot with a Super-8 camera, combine experimental filmmaking methods with aspects of storytelling. The protagonists in their films are usually amateurs and friends whose specific language and dialogue contributes to an atmosphere of timelessness and uncertainty of place.

Their new film “Rudderless” (“Kormányeltörés ben”) was produced in 2010 and screened among others at Manifesta 8, Murcia or at the International Film Festival in Salonica. It is inspired by the eponymous poem (1971) by the Hungarian poet István Domonkos (b. 1940), a modern epic, a self-analysis of a person living in minority status in former Yugoslavia in the early 1970s. Understood in broader context, the poem illustrates aspects of emigrant life, such as uprootedness, alienation or transformation of identity because of the loss of language. The visual depiction of the poetic text, at a swift tempo, leads us into a world of various political and economical situation, private or collective, and intimately familiar or utterly absurd moments and encounters.

www.buharov.hu

*ARRASTRE* by Nicholas Brooks

Arrastre denotes a drag of the foot in dance terminology. It is also a crude apparatus for crushing ore. In this film the mechanistic and choreographed collide in an eerie tableau mouvant.

Nicholas Brooks works with film and installation colliding sculptural and cinematographic language. He lives and works in London.

*THE MOON’S IMPOSSIBLE DREAM TO SHINE ITS OWN LIGHT* By Fritz Stolberg and Kohhei Matsuda

The Moon’s Impossible Dream To Shine Its Own Light is the first instalment of a planned series of collaborations between filmmaker Fritz Stolberg and musician Kohhei Matsuda. Taking an experimental approach to live 8mm film projection in conjunction with live sound Stolberg and Matsuda are opening up to improvisation and the intervention of chance to explore an expansion on the vocabulary of their audio-visual language.

Fritz Stolberg’s practice as an artist and filmmaker is informed by a mixture of western occultism, eastern philosophies, ideas of utopia and explorations along the line that divides the world’s existence from its immanent non-existence. Parallel to his art practice he produces and directs Music-videos and Fashion-films. His work has been shown internationally in various exhibitions and festivals.

Clips of Kohhei Matsuda’s solo project and with the band Bo Ningen:
http://www.youtube.com/watch?v=z9IHnjH0CQk
http://vimeo.com/13224117
http://vimeo.com/13223883
http://www.stolenrecordings.co.uk/artists/bo_ningen.html